Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Německá vláda již odsouhlasilo právo svých 4 správců sítě vypínat dálkově nabíjení elektromobilů (a také tepelná čerpadla), když bude nedostatek elektřiny v síti. A s tím vzorně plánující Němci počítají. Navíc baterie aut se mají podle dokumentu EK stát zdrojem až 20 % krytí deficitu sítě. Báječné vyhlídky pro naprostou závislost na elektromobilitě při závislosti elektrosoustavy na tom, zda zrovna svítí slunce nebo fouká vítr. Hlavně neblábolme o nějakých bateriových úložištích či zeleném vodíku. Prof. Václav Smil to teď i v českých médiích popsal skvěle. Technologický pokrok ano!, ale nikoli hnaný často chybnými rozhodnutími politiků a sázky na něco, co ještě neexistuje a není ekonomické, ve prospěch zelených lobbistů, ale poptávkou na svobodném trhu. A protože trh se mění v EU na centrální řízenou byrokracii kombinaci s ucpáváním úst protestujících lidí stále větší drogovou závislostí na dotacích, blíží se rychle prudký rozval společnosti.

1 0
možnosti
Foto

Na váš komentář bych si ráda přečetla reakci paní Kislingerové...

1 0
možnosti

Baterie elektromobilu nižší střední třídy váží 450 kg.

Obsahuje 12 kg lithia, 36 kg niklu, 20 kg manganu, 14 kg kobaltu a 91 kg mědi.

Aby taková baterie vznikla je třeba vytěžit a zpracovat 200 tun materiálu.

A pokud je zbytek auta z hlediska nároku na suroviny +- srovnatelný s normálním autem, máme tu miliony tun odpadu, kterými za elektrickou revoluci zaplatíme.

Chudák planeta...

3 0
možnosti

Že EU není světovým lídrem v oblasti elektromobility je jistě pravda.

Nic to ale nemění na tom, že elektromobilitu jako jediné řešení mobility máme od roku 2035 nařízenou.

V čem by měla spočívat ta úžasná inovace?

Už víc než 100 let je problém elektromobilů stejný - baterie.

Proč mají elektromobily malý dojezd? Protože baterie mají malou hustotu uchovávané energie.

Proč se tak dlouho dobíjejí? Protože to vyžadují baterie.

Proč jsou elektromobily tak těžké? Protože baterie jsou těžké.

Proč jsou elektromobily tak drahé? Protože baterie jsou drahé.

Pokud někdo akceptuje řešení, které je dražší a má horší užitné vlastnosti než řešení, které používal dosud, má ho mít.

Nikdo - až na republikánského senátora Jima Donaldsona (Wyoming) - nepožaduje zákaz elektromobilů.

Ale vnucovat ho všem a pro všechny způsoby použití je prostě hnus.

2 0
možnosti
Foto

Tak raději trénujte jízdu koňmo a na převoz nákladů užívejte smyk z větví, tažený volem.

Jednou Vám nic jiného nezbyde.

0 0
možnosti

P46e86t17r 78L30a73b55a63j

23. 5. 2023 15:43

Pěkné čtení. Ale některé (dost zásadní) věci to značně zkreslují.

Především zařazování hybridů a čistých elektromobilů do stejné kategorie. Možná by se dalo s odřenýma ušima brát plug-in hybridy, ale ne běžné hybridy. Tam je ta elektřina prakticky jen jinak udělaný přenos výkonu ze spalovacího motoru na kola.

A další věc je posuzování výroby e-aut a baterií podle toho, kde fyzicky vznikají. Bez uvažování faktu kdo je majitelem fabriky, kdo baterky vyvinul a kdo je prodává. Pak jako obrovský výrobce vyjde Čína, i když tam třeba baterky vyrábí americká firma. Jen využívá výhod čínského prostředí. Nebo třeba Polsko, které ale baterky nevyvinulo a fabriku na ně nevlastní, jen je to na jeho území.

2 0
možnosti
Foto

P45e48t98r 37F93r92i74e80d14a

23. 5. 2023 15:13

Zdravím Vás.

Rád čtu zprávu či analýzu, která popisuje věc ze všech stran. Chce se blížit k pravdě. Čtenář ať se pak zamyslí.

Chtěl bych se seznámit s podobným rozborem popisujícím, co bude pravděpodobně se zdroji elektrické energie. Její spotřeba jistě poroste, nejen kvůli e-mobilitě a tepelným čerpadlům. K tomu se ruší uhelné a někde i jaderné elektrárny. Mají být nahrazeny větrnými a FV zdroji s kolísajícím výkonem. Budou zdroje a spotřeba v rovnováze?

Tuším, že současný zmatek je poměrně malý oproti tomu, který přijde.

1 0
možnosti
Foto

J57i68r81i 55C40i46z

23. 5. 2023 13:30

S velkym zajmem jsem si precetl Vas blog, protoze ekologii beru jako jeden z nevyznamnejsich ukolu pro dalsi generace. E-auta jsou oproti autum se spalovacimi motory mnohem jednodussi na vyrobu a nepotrebuji zadny dlouhy vyvoj. Navic mam rodinu v LA a ti maji Teslu jako jeden z vozu. Pro me uzasne auto. Muj zet ovsem by si nikdy nekoupil auto cinske znacky, nenejvys jeste uznava nemecke auta nebo v krajnim pripade japonske. Tak to vidi i jejich pratele a pravdepodobne vetsina Americanu, Nemcu, Britu, Holandanu atd. Pokud maji investovat svoje penize do auta nebo neceho jineho, tak chteji osvedcenou znacku s dlouhou tradici. Ta Tesla je stala 40tis $ a radsi si priplati nez koupit neco cinskeho. Cina ma cca 1,4miliardy lidi a USA cca 332mil, ovsem pokud svoje znacky Cina nedostane na bohate trhy, nejspis zabrzdi a zacne se propadat. V LA jsem si koupil v hypermarketu Costcom kratasy "Made in China", ale pod americkou znackou, jinak marne premyslim, co cinskeho mam. Mobil je iPhone, NTB s programy americkymi, TV rakouskou, auto z Francie, jinak nevim. Mozna ponozky? A to asi stale bude rozhodovat i v ekonomice. Nejde o to, kde se neco vyrobi, ale kdo to je schopen zaplatit a koupit. Aspon tedy podle meho pohledu. E-autum fandim a nez jezdit smradlavym krapem s dieslem, tak radsi pojedu vlakem nebo na blizsi vzdalenost na kole.

0 2
možnosti

Ta úvaha je plně validní, ovšem pouze za předpokladu, že víme že elektromobilita JE ten správný trend. Což bych si na základě známých údajů rozhodně říci netroufl. Dokud nedojde k revoluci v oblasti ukládání el. energie, tak je elektromobilita limitovaná na velmi specifické použití. Solární panely to samé. Ujel nám vlak, pokud si myslíme, že zrovna tohle je to pravé. I zde bych si dovolil pochybovat. Že nám v evropě ujíždí vlak celkově, to je jiná, zahleděnost do sebe a řešení pseudoproblémů obvykle ke světovým výkonům nevede. Jen na okraj, Čína má bohatou tradici v bezhlavém investování ohromných prostředků do úplných nesmyslů. Zrovna se hroutící nemovitostní trh tamtéž je jeden z takových příkladů. S tím hodnocenám kdo zaostal za kým bych si v tomto případě ještě počkal.

6 0
možnosti

J90a17n 76K20a79r13a74s29e88k

23. 5. 2023 14:00

presne a to jste jeste nezminil ten nejvetsi cinsky problem - demografii - podle rady odhadu budou mit do 15 let tak sileny problem s prestarlym obyvatelstvem a jejich kolektivistickym pojetim zivota ... jestli to tam rupne, tak bude mit nase planeta uplne jine problemy nez baterie ...

2 0
možnosti
Foto

Evropě ujel vlak v mnohém. Například - úložiště energie pro OZE.

Karma!

1 0
možnosti
Foto

Přesně tak, první graf se týká obecně baterií včetně úložišť.

1 0
možnosti
Foto

J11a66n 13Š92i77k

23. 5. 2023 9:28

Vaše pohledy jsou vždy osvěžující, protože popisují problémy racionálně, bez toho, že byste se vezla na vlně davové popularity. Děkuji a přeji hezký den

2 0
možnosti
Foto

Díky. Potěšil jste mne.

0 0
možnosti
  • Počet článků 102
  • Celková karma 29,35
  • Průměrná čtenost 1376x
Profesorka ekonomie a vysokoškolská pedagožka dříve na Vysoké škole ekonomické v Praze, nyní na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. V letech 2014 až 2018 členka Zastupitelstva hlavního města Prahy a radní pro finance a rozpočet. Autorka mnoha vědeckých publikací, mezi které patří monografie, sborníky a odborné články v domácích i zahraničních časopisech.

Seznam rubrik