Pražská doprava: Místo řetězu kouzelníkova hůlka
Zároveň ovšem, jako člověk, který nehledá za všech okolností snadná řešení, odmítám názor, že co se pražské dopravy týče, přišlo veškeré zlo s listopadem 2014.
Před několika dny jsem se prostřednictvím veřejnoprávní televize například dozvěděla, že dopravní situace, kdy v Praze „padají mosty“ a „jsou neprůjezdné ulice“, nutí Andreje Babiše slibovat zvýšení důchodů a vyjíždět se svou vládou bez důvěry v rámci předvolební kampaně do regiónů. A proto taky slibuje snížení cen jízdného důchodcům. Sice nechápu, jak může výsledek voleb v Paze ovlivnit snížení cen důchodcovského jízdného například v Karviné či Chomutově, ale budiž. Teď trochu odbočím, ale v této souvislosti mě velmi pobavilo vyjádření pana Miroslava Kalouska o tom, jak pětašedesátiletý milionář plný sil snížením cen jízdného pohrdne. Netuším, proč by takto měl činit, zvláště, vezmeme-li v potaz, že de facto milionářem je každý majitel garsoniéry na některém z pražských sídlišť.
Ale zpět k v Praze padajícím mostům. O žádných naštěstí nevím, na začátku prosince ale spadla v Tróji lávka pro pěší. Bohužel, věta: „Spadla lávka pro pěší, přičemž tři týdny starý posudek na riziko neupozornil,“ je sice pravdivá a přesná, leč, na rozdíl od spadlých mostů, postrádá patřičnou bombastičnost. Na druhou stranu velmi oceňuji skutečnost, že nikdo nezačal hrát na notu našich čtyř spoluobčanů, kteří utrpěli při pádu lávky zranění, přičemž ve dvou případech se jednalo o zranění těžká.
A teď neprůjezdné ulice. Doufám, že se ale shodneme alespoň na tom, že pobyt v dopravních zácpách devastuje se stejnou, tedy hodně vysokou intenzitou psychické schránky účastníků silničního provozu napříč politickým spektrem. V dopravní zácpě mizí rozdíl mezi levicí, pravicí, středem. Rozkopané ulice rozhodně nepřináší, na rozdíl od proklamací ve smyslu, že s příchodem případné nové „vládnoucí,“ magistrátní garnitury, zmizí veškeré dopravní problémy, politické body. Někdy se prostě začít kopat musí. Totéž platí i pro nedávnou minulost.
Ostatně, stačí zapátrat prostřednictvím počítače. Takže například již v září 2004 se Praha rozhodla bojovat proti dopravním kolapsům. Pražský primátor Pavel Bém, tehdy svolal schůzku, která měla vyřešit „problém velkého množství uzávěr v ulicích“. Přesto musel po šesti letech řešit stejný primátor „totální kolaps pražské dopravy, kolony, jaké metropole nezažila už roky. Nevyznačené objížďky, chybějící cedule upozorňující na rozkopané nábřeží, nepřítomnost dopravní policie.“ Jak vidno, za šest let se toho až tak moc nestihlo. V roce 2011 sháněli tehdejší primátor Bohuslav Svoboda a ministr dopravy Pavel Dobeš peníze na část pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Oba se shodli na tom, že pokud je neseženou, což se bohužel stalo, hrozí Praze kolaps. Je tedy zřejmé, že termín, kolaps se v souvislosti s dopravou nestal součástí slovníku Pražana až s příchodem současné koalice na magistrát. Politickou příslušnost obou předchůdců primátorky Adriany Krnáčové neuvádím záměrně, neboť, jak jsem již uvedla, považuji problém dopravy za nadstranický. A poukazování na skutečnost, že resort dopravy spravuje v Praze člen jiné strany je možná politicky účinné, leč nekorektní.
Zcela chápu, že předchozí odstavec nejspíše spoluobčany trpící například na Žižkově nejspíše neuklidní. Možná dokonce rozlítí. Z pozice člověka, který je tři a půl roku uvnitř radničního dění je chápu. Přesto trvám na tom, že k rychlému a efektivnímu řešení dopravních problémů v Praze, nepostačí primátorský řetěz, ale kouzelníkova hůlka.
Eva Kislingerová
Se zataženou ruční brzdou zázraky neuděláte
Kterákoliv rozsáhlejší analýza české ekonomiky sepsaná v posledních desetiletích obsahuje pasáž nadepsanou nějak jako „limity rigidního trhu práce“. Nejen mezititulek, ale i obsah se až děsivě opakují.
Eva Kislingerová
Kam a jak mizí české miliardy
Veřejnost to vždycky spolehlivě rozruší, když se někde ve sdělovacích prostředcích objeví věta, že z republiky odešly do zahraničí stovky miliard korun. Obvykle s douškou „mateřským firmám“ a ze „zisků podniků“.
Eva Kislingerová
Budeme válčit se Slovenskem?
Z vyjádření některých politiků může nezúčastněný pozorovat nabýt dojmu, že diplomatické vztahy se Slovenskem jsou na bodu mrazu. Z médií to vypadá, že válka začíná a u Hodonína bude tanková bitva.
Eva Kislingerová
Je libo 1138 litrů benzínu?
Poslední roky jsou těžké a mnoha lidem se snižuje jejich životní úroveň. Tak to je, nelze to popřít. Je to znervózňující a výsledkem je, že i někteří nesporně gramotní lidé začínají trochu podléhat představě, že dříve bylo lépe.
Eva Kislingerová
Čínské potíže varují Evropu
Každý, kdo alespoň trochu sleduje světovou ekonomiku, tak velmi dobře ví, že problémy s lodní dopravou v Rudém moři nebo ruský vývoz/nevývoz ropy či plynu blednou před každým zakuckáním Číny.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí
Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...
U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert
Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...
- Počet článků 102
- Celková karma 29,40
- Průměrná čtenost 1376x