Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kdo (skutečně) tlačí na elektromobilitu?

Existuje v této zemi (nejen v této zemi) utkvělá představa, že hlavním hnacím motorem světové elektromobility je Evropská unie. Nu, samozřejmě zevnitř EU to tak může i vypadat. Ale úplná pravda to není.

Reálným a opravdovým lídrem elektromobility je Čína. A částečně USA, ale ve skutečnosti Čína. To platí historicky, není to nějaká úplná novinka. My jsme někteří opojeni a někteří deptáni neustálou evropskou diskusí o emisních normách, které znamenají konec spalovacích motorů, konec konců máme zde i relativně nedaleký zákaz prodeje aut se spalovacími motory, jsme pod tlakem médií, která to rozebírají s oblibou ze všech stran, především ale ze strany ztráty technologické převahy.

Ta teze zní: vyrábějme dál spalovací motory, ty umíme. Elektromobilita se buď prosadí sama a bude ji to dlouho trvat nebo zanikne. A nám bude svět rvát naše auta na benzín či naftu rovnou z linek.

Jen máloco je tak vzdáleno realitě.

Tedy kromě jednoho bodu, který je naprosto pravdivý: V produkci elektromobilů je Evropa pozadu. Nejen, že nenastoupila do ujíždějícího vlaku, ale mává mu z nástupiště ještě v době, kdy tento již mizí kdesi na obzoru v tunelu.

Je to takhle. Největší producent elektromobilů: Čína (ovšem včetně gigafaktory Tesla v Šanghaji). Největší prodeje elektromobilů: Čína. Největší exportér elektromobilů: Čína.

Pro Čínu je elektromobilita dar z nebes, na kterém roky usilovně pracovala. Ze dvou důvodů. Za prvé má pod kontrolou většinu těžby a primární produkce surovin, které jsou (v danou chvíli) pro elektromobilitu specifické (to znamená to, co je třeba pro baterie). Za druhé se ji nabídnul obrovský prostor pro využití technických a inovačních schopností čínských inženýrů a ti se chopili možnosti s příznačnou usilovností a pílí. Výsledek: Neodvratně směřujeme (jako Evropa) k závislosti, která je a bude větší než závislost na ropě a plynu.

V roce 2021 bylo v Číně vyrobeno 2,3 milionu kusů elektromobilů, což v daném roce bylo 58 procent z celkových 4 milionů (Evropa 22 procent, USA 12 procent). Čína vyvezla 500 tisíc elektromobilů, z toho 230 tisíc do Evropy, z toho 100 tisíc byla značka Tesla (jaká to ironie!). Vtipné je, že to funguje i opačně. Německo vyvezlo v onom roce 2021 do Číny auta za 16,7 miliardy eur. Z toho ale 12,6 miliardy eur představovaly hybridy a elektromobily.

U toho posledního údaje stojí za to se zastavit. Co by dělaly evropské automobilky s těmi hromadami skvělých aut na benzín či naftu, když i Čína z Německa dováží převážně hybridy a elektromobily?

Šedivé vlasy musí mít každý strategicky přemýšlející ekonom z toho, jaké jsou stávající podíly producentů toho klíčového, co je v elektromobilech (a v jistém smyslu slova i v budoucí ekonomice) – tedy baterií.

Kdo vyrábí baterie? No přiznejme si, že Evropa to není. A ani nebude.

 

Obrázek to ostatně ukazuje vcelku pěkně. A asi není úplně špatně, že jde o produkci nejen automobilových baterií, ale obecně energetických úložišť.

Ono stojí za to se podívat i na produkci baterií přímo pro automobily podle domovské země výrobce.

Tady je asi vcelku dobře vidět, kde je soustředěna technologická převaha v oblasti elektromobility - zde jde konkrétně zase o baterie.

 

A abychom se ještě chvíli mohli drásat tím, jak zaostáváme, podívejme se na suroviny a díly autobaterií podle toho, „kdo je má pod kontrolou“.

Dominance Číny v produkci komponentů baterií pro elektroauta je skoro absolutní. A bude trvat roky, než se to změní. Pokud to ještě je vůbec možné.

 

Ne a ještě jednou ne, Evropa skutečně není „na čele vývoje“ a není „hnacím motorem změny“. To se děje úplně jinde a má to úplně jinou dynamiku, než naše diskuse „chci jezdit s benzíňákem a Brusel mi to zakazuje“.

Problém Evropy je, že to asi vzala za špatný konec. Že nyní již jenom trochu zoufale dobíhá něco, co se vzdaluje rychlostí šinkansenu ve srovnání s posázavským expresem. Evropa nezačala strategicky myslet o surovinách, nezačala včas přemýšlet o výzkumu a vývoji – raději vedla svoje války mezi producenty a Evropskou komisí na téma skutečných emisí dieselových motorů. Když evropští lídři automobilového průmyslu přemýšleli, jak vyzrát na testy, jejich kolegové v Číně či v Jižní Koreji pracovali na inovacích a výzkumu o jedno, dvě či tři patra výše.

Co dělaly národní vlády evropských zemí v době, kdy v Číně probíhaly rozsáhlé průzkumy (placené centrální vládou) s úkolem objevit možnosti těžby příštích strategických surovin?

To jsou problémy Evropy. Ostatně: A jak daleko jsme s tou těžbou lithia?

Samozřejmě stojí za to se podívat, kde je nejvíce nových registrovaných elektrických osobních aut a lehkých dodávek (plus hybridů, rozdíl s údaji o světové produkci v daném roce je dán statistickou metodou a právě hybridy)...

Což není tak podstatné, protože poměry to nemění. Výsledek asi nepřekvapí.

Když to zjednodušíme, tak v Ćíně je registrována polovina celosvětového počtu nových elektroaut.

 

Autor: Eva Kislingerová | úterý 23.5.2023 8:37 | karma článku: 23,07 | přečteno: 1018x
  • Další články autora

Eva Kislingerová

Se zataženou ruční brzdou zázraky neuděláte

Kterákoliv rozsáhlejší analýza české ekonomiky sepsaná v posledních desetiletích obsahuje pasáž nadepsanou nějak jako „limity rigidního trhu práce“. Nejen mezititulek, ale i obsah se až děsivě opakují.

18.4.2024 v 8:08 | Karma: 19,47 | Přečteno: 582x | Diskuse| Ekonomika

Eva Kislingerová

Kam a jak mizí české miliardy

Veřejnost to vždycky spolehlivě rozruší, když se někde ve sdělovacích prostředcích objeví věta, že z republiky odešly do zahraničí stovky miliard korun. Obvykle s douškou „mateřským firmám“ a ze „zisků podniků“.

2.4.2024 v 7:17 | Karma: 39,55 | Přečteno: 6151x | Diskuse| Ekonomika

Eva Kislingerová

Budeme válčit se Slovenskem?

Z vyjádření některých politiků může nezúčastněný pozorovat nabýt dojmu, že diplomatické vztahy se Slovenskem jsou na bodu mrazu. Z médií to vypadá, že válka začíná a u Hodonína bude tanková bitva.

18.3.2024 v 13:24 | Karma: 25,50 | Přečteno: 792x | Diskuse| Společnost

Eva Kislingerová

Je libo 1138 litrů benzínu?

Poslední roky jsou těžké a mnoha lidem se snižuje jejich životní úroveň. Tak to je, nelze to popřít. Je to znervózňující a výsledkem je, že i někteří nesporně gramotní lidé začínají trochu podléhat představě, že dříve bylo lépe.

16.2.2024 v 12:07 | Karma: 35,96 | Přečteno: 4333x | Diskuse| Ekonomika

Eva Kislingerová

Čínské potíže varují Evropu

Každý, kdo alespoň trochu sleduje světovou ekonomiku, tak velmi dobře ví, že problémy s lodní dopravou v Rudém moři nebo ruský vývoz/nevývoz ropy či plynu blednou před každým zakuckáním Číny.

7.2.2024 v 10:37 | Karma: 27,15 | Přečteno: 637x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá

6. května 2024

Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...

Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce

6. května 2024

Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....

Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají

6. května 2024

Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36,  aktualizováno  22:53

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

  • Počet článků 102
  • Celková karma 29,52
  • Průměrná čtenost 1376x
Profesorka ekonomie a vysokoškolská pedagožka dříve na Vysoké škole ekonomické v Praze, nyní na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. V letech 2014 až 2018 členka Zastupitelstva hlavního města Prahy a radní pro finance a rozpočet. Autorka mnoha vědeckých publikací, mezi které patří monografie, sborníky a odborné články v domácích i zahraničních časopisech.

Seznam rubrik